 |
 |
|
 |
 |
Referat af generalforsamling
i Næstved Skakklub
A
fholdt mandag d. 7. juni 2021 kl.
18.15 - 19.15 i lokale 217 på Grønnegade Kaserne.
Der var ca. 15 medlemmer
til stede.
Dagsorden
1) Valg af ordstyrer
2) Bestyrelsens beretning
3) Kassererens beretning
for regnskabsår 2020, samt budget for regnskabsår 2021
4) Valg af medlemmer til
bestyrelse
5) Valg af revisor
6) Indkomne forslag
7) Input til klubbens fortsatte udvikling og fordeling
af tillidsposter i Næstved Skakklub
8) Eventuelt
Referat
Ad 1) Forsamlingen valgte
Nils Linde Olsen. Han konstaterede at generalforsamling var lovligt varslet og
dermed gyldig.
Ad 2) Mikkel gennemgik
beretningen. Beretningen er tidligere udsendt og også vedlagt dette referat som
bilag 1. Som kommentar til beretningen pointerede Anders Arnkilde, at han gerne
vil være hjælper for en kommende kasserer, men ikke selv er interesseret i
posten. Til gengæld vil han gerne være halvtids kaffemand (han er arbejdsramt
hver anden mandag) og også gerne stå for indkøb til Bishop’en. Beretningen blev
godtaget af forsamlingen.
Ad 3) Regnskab samt budget
er fremsendt af Stefan inden mødet og vedhæftet dette referat som bilag 2.
Regnskabet viser foreløbig et underskud på godt 6.000 kr.,- men en væsentlig
årsag er at regnskabsåret er forlænget, så der er indbetalt til DSU 5 gange i
stedet for de normale 4. Budgettet peger også på et underskud i det kommende
år. Formanden blev pålagt at snakke med Henrik Lund for at få tips til, om der eventuelt
kan spares penge på gebyrer, lei-koder og forsikring. Det løber samlet op i
6.500 om året, måske er der penge at spare.
Regnskabet var ikke
revideret, idet det nye regnskabsår løber til 1/7-2021. Revisor Nils Linde
lovede at revidere regnskabet hurtigt derefter og orientere medlemmerne, hvis
regnskabet mod forventning ikke kan godkendes. Med det forbehold blev
regnskabet godkendt.
Ad 4) Mikkel Strange, Anders
Arnkilde og Erik Hesselbjerg genopstillede, mens Thomas Christensen og Stefan
Holbek gerne ville afløses. Thomas dog med håb om snarlig tilbagevenden. Malik
Lindholdt og Jon Rasmussen tilbød at indtræde i bestyrelsen som hhv.
turneringsleder og kasserer og blev valgt med applaus. Mikkel overrakte gaver
til de 2 udtrædende bestyrelsesmedlemmer og takkede dem for en stor indsats for
Næstved Skakklub.
Ad 5) Nils Linde Olsen var
villig til genvalg og blev valgt med applaus.
Ad 6) Der var ikke
indkommet forslag.
Ad 7) Der blev drøftet mulige
tillidsposter: Anders har budt ind som halvtids kaffemand, Malik vil gerne være
turneringsleder, Sonny og Erik ville gerne kigge på om hjemmesiden kan gøres
bedre og billigere. Herudover blev der sendt en opfordring til alle medlemmer
om at bruge Facebook-siden mere, f.eks. til partier, opgaver, annoncering af
aktiviteter, osv. Det er et åbent vindue til mange nysgerrige, som vi kan bruge
bedre. Nicklas foreslog sommerferie-aktiviteter for nye og evt. yngre medlemmer.
Han og Sonny påtog sig at skitsere et tilbud, som vi kan annoncere.
Generalforsamlingen gav dem stort set carte blanche i forhold til selv at vælge
indhold og tid. Der var så vidt referenten fangede set ingen der bød ind på at
være ansvarlig for oplægsholdere på klubaftener eller for sponsorer og andre
indtægtsmuligheder, så de poster ligger fortsat hos bestyrelsen, som
selvfølgelig også er koordinatorer og hjælpere for alle andre aktiviteter.
Ad 8) Under eventuelt blev
der spurgt nysgerrigt ind til den unge pige, Frida, der huserer i vores
forårsturnering. Der blev udtrykt ønske om flere børnemedlemmer i klubben.
Måske initiativet fra Nicklas og Sonny kan kaste noget af sig.
Generalforsamlingen blev
af dirigenten afsluttet i tilnærmelsesvis god ro og orden kl. 19.15.
GENSUNASUMUS
Mikkel Strange (referent)
Vedlagt 3 bilag.
Bilag 1) Beretning
Bilag 2) Regnskab
med tilhørende budget
Bilag 3) Kommentar
til regnskab
Bilag 1
Bestyrelsens beretning
Bestyrelsen
På sidste generalforsamling, afholdt 7/9-2020 blev
Thomas, Erik, Stefan, Mikkel og Anders genvalgt. Bestyrelsen konstituerede sig
med Mikkel som formand og Stefan som kasserer.
Medlemmer
Der har været en lidt større tilgang end afgang af
medlemmer, så vi i skrivende stund er 34 medlemmer.
Holdskak
Vi stillede i år op med 3 rigtigt gode hold, to 8-mands
og et 4-mands hold. Desværre nåede alle holdene kun at spille en enkelt kamp,
inden holdturneringen blev først udskudt og siden helt aflyst. Topscorer på
hold 3 blev Michael Neuks, på hold 2 blev det Stefan Holbek og på hold 1 blev
det Thomas Christensen.
Materialer
Der er ikke indkøbt nye materialer, udover en ny
kaffemaskine.
Lokaler (og alternative spilletidspunkter)
Vi vedtog på sidste generalforsamling at holde gang i
onsdagsklubben. Anført af Erik og Nicklas har der været holdt mange gode
onsdagsklubber, dog med et mindre fremmøde end håbet. De seneste 3 mandage har
vi forsøgt os med Skakcafe hvor klubben åbner allerede kl. 17 om mandagen.
Vores klublokaler kan i princippet bruges på alle andre tidspunkter, så hvis
nogen kan finde tid og har mod på at prøve at sparke noget nyt i gang, er det
bestemt en mulighed.
Restriktioner
Siden december 2020 har vi været hårdt ramt af
restriktioner og har først for nylig fået lov at åbne igen, dog med fortsat
begrænsning på max 25 deltagere og med krav om at kunne fremvise Corona-pas.
Det har medført diskussioner og vrede blandt medlemmer (ligesom i resten af
landet) og det har fået flere til at lade sig nøje med online-skak.
Forhåbentlig kan vi starte op igen til august uden nogen former for
restriktioner.
Artikler
Aftalen med Sjællandske fungerer fortsat til begge
parters tilfredshed og vi har et godt, ugentligt udstillingsvindue, som også
kan bruges til at promovere nye initiativer.
Skønhedspræmier
Som led i aftalen med Sjællandske uddeler klubben 2
årlige skønhedspræmier af hver 1.000 kr. i avisens navn. I Troldeturneringen,
hvor den første af præmierne skulle uddeles, valgte vi at spille præmien op til
to præmier a hver 500 kr, for henholdsvis bedste parti og bedst kommentere
parti. I indeværende foråreturnering spilles om den anden præmie, som igen er
opdelt i to præmier a 500 kr, denne gang for henholdsvis bedste parti spillet
med en åbning kendt fra et VM-parti og bedste parti med en åbning, som ikke
kendes fra VM-partier. Nye ideer til uddeling af skønhedspræmier modtages
gerne.
Hjemmeside og Facebook-side
Hjemmesiden har levet et stille liv med lidt indlæg fra
Poul og lidt oprydning fra Erik. Det kunne være fedt at få lavet en
arbejdsgruppe der fik tunet den, så vi kan bruge den som en lækker indgang til
klubben. Facebook-siden lever mest af Jans indlæg, suppleret med GM-videoer fra
Vartans værksted. Også dette vindue ud mod verden kunne trænge til at blive
pudset. Der er en del der henvender sig til klubben og med lidt skarpere
digital profil kunne flere nok lokkes indenfor.
Bishoppen
Er det sidste år blevet passet og forsynet af formanden
og har genereret et mindre overskudc, trods det beskedne sortiment af kaffe, øl,
vand og chokolade. Årets omsætning satte i øvrigt rekord under partiet mellem
netop formanden og Aage, med salg af intet mindre end 8 chokoladebarer til de 2
kombattanter. Pladsen som Bishop-passer er til fals, hvis et medlem ønsker at
byde ind på opgaven. Måske kunne der igen blive salg af ostemadder, varme
pølser eller andet godt.
Kaffebrygning
Siden trapperne satte en stopper for Kaffe-Kajs karriere
har dette ansvarsområde primært hørt under formanden. Det er selvfølgelig også
en nøglepost i klubben, men den kan faktisk sagtens bestrides af andre. Byd
gerne ind på posten, evt. kan den tjans deles mellem flere. Måske kan klubbens
økonomi endda forbedres, hvis kaffen bliver doseret i knap så rigelige mængden.
Foredrag
De annoncerede foredrag er desværre ikke blevet til
noget, udover formandens, der i anledning af datoen 8. marts selvfølgelig
handlede om historiens stærkeste kvindelige skakspiller, Judit Polgar.
Foredraget blev afviklet på Teams, så folk kunne følge med hjemmefra. Forhåbentlig
kan vi give den gas med masser af foredrag i den kommende sæson så meld dig
gerne, hvis du har noget (andet end fedt) på hjerte. Måske er der endda en der
vil stå som foredragskoordinator og sørge for, at der står én klar med et
oplæg, hvis vi annoncerer det.
Økonomi
Stefan har fået lagt regnskabet i tunge lænker, så det nu
er noget nemmere at overskue alle tallene. Tilmed har vi fået noget nær styr på
den os pålagte forenings-eboks. Regnskabsårettt blev på sidste
generalforsamling justeret, så indeværende regnskabsår løber frem til 1/7-2021.
Regnskabet viser desværre fortsat en nedadgående tendens, så der er i den grad
behov for gode indspark til hvordan vi får supertankeren vendt. Bestyrelsen har
drøftet ideer om sponsering af materiale og skift af bankforbindelse, men vil
meget gerne modtage flere ideer, meget gerne kombineret med rå mængder
arbejdskraft, så ideerne kan realiseres. Stefan har efter flere års god indsats
bedt om at blive løst for opgaven som kasserer og bestyrelsesmedlem, så han kan
koncentrere sig om sine åbningsstudier (og sit civile arbejde), så her er også
en ledig post, hvis du kan lægge 2 og 2 sammen og få det til at blive til et
sted mellem 3 og 7.
Jule- og julifrokost
Har desværre været ramt af restriktioner og er derfor
ikke gennemført. Forhåbentlig kan vi holde et brag af en julefrokost til
november.
Pubskak
Blev sidst holdt i august 2020. Forhåbentlig kan vi
gennemføre en ny gang pubskak i august 2021. Hvis nogen vil være med til at
arrangere er I meget velkomne. Jeg er sikker på at Robert gerne lægger kro til
igen.
Aktiviteter
KM 2020. Hjemmegruppe med 4 deltagere, vundet af Aage
Hansen for Richard Roos. Hovedgruppe med 14 deltagere vundet af Mikkel Strange,
foran Nils Linde Olsen. Per Hansen og Nicklas Winther-Jørgensen vandt ratinggruppe
2 på deling, men Jan Ambirk vandt ratinggruppe 3, foran Erik Hesselbjerg.
KM i trekantskak blev afviklet i efterårsferien med 9
deltagere. Jeg har desværre ikke fået noteret resultaterne ned.
Trolde EMT 2020. Hjemmegruppe med 6 deltagere vundet af
Markus Strange, foran Richard Roos. Markus fik også skønhedspræmie for sejren i
det indbyrdes parti, der blev kåret til hele turneringens bedste parti.
Hovedgruppe 2 med otte deltagere blev vundet af Jan Ambirk foran Henrik Lund og
Michael Neuks, mens hovedgruppe 1 med seks deltagere blev vundet af Mikkel
Strange foran Nils Linde Olsen.
KM i lynskak blev afviklet på Lichess med 13 deltagere.
Vinder blev Mikkel Strange, foran Nils Linde Olsen og Nicklas Winther.
KM i Fischerskak (Chess 960) blev afviklet på Lichess med
15 deltagere. Thomas Christensen vandt den indledende pulje men tabte
semifinalen til Nils Linde Olsen. Den anden semifinale stod mellem Mikkel
Strange og Torben Jensen fra Præstø, med førstnævnte som en ufortjent vinder.
Nils vandt finalen.
Dronningegambit tematurnering (spillet på Kvindernes
Internationale Kampdag 8. marts) blev afviklet på Lichess med 17 deltagere og
Benny Ulstrup som vinder foran Mikkel Strange.
Næstved Forår er stadig i gang med 14 deltagere. Der var
ikke spillere nok til en hjemmegruppe denne gang. I indeværende stilling fører
Nils Linde ratinggruppe 1, Nicklas Winther-Jørgensen ratinggruppe 2 og to nye
medlemmer, Sonny Sandberg og Bent Caspersen deler førstepladsen med Ralf
Auerback i ratinggruppe 3. Yngste deltager er i øvrigt Frida Bjerregaard Hagen
på bare 7 år. Sejt.
Turneringsleder Thomas Christensen har efter mange års
tro tjeneste bedt om at blive løst fra posten som turneringsleder, så denne
post er også en mulighed, hvis du har tid og lyst til at kaste en ekstra
indsats efter verdens bedste skakklub.
Det var bestyrelsens ord om det forgangne skakår.
På bestyrelsens vegne Mikkel Strange
Bilag 2
Regnskab gældende fra 1/5-20 til 30/6-21.
|
|
Indtægter
|
|
Udgifter
|
|
Kontingent
|
26.760,00
|
DSU
|
-28.443,50
|
Tilskud
|
2.130,00
|
Husleje
m.m.
|
-3.095,00
|
Kiosk
|
793,00
|
Honorarer
|
-7.800,00
|
Værdipapirafkast
|
2.431,05
|
Forplejning
|
0,00
|
Sponsorater
|
2.000,00
|
Gebyrer
m.m.
|
-6.341,08
|
Sjællandske
|
5.000,00
|
Præmier
|
-4.650,00
|
Diverse
|
6.600,00
|
Diverse
|
-1.674,00
|
Sum
|
45.714,05
|
|
-52.003,58
|
Underskud:
|
6.289,53
|
|
|
Balance
|
52.003,58
|
|
-52.003,58
|
|
Balance gældende pr. 30/6-21.
|
|
Aktiver
|
|
Passiver
|
|
Bankbeholdning
|
24.003,24
|
Formue
Primo
|
121.186,77
|
Værdipapirer
|
78.568,00
|
|
|
Inventar
|
19.500,00
|
|
|
Bishoppen
|
500,00
|
Driftsoverskud
|
1.384,47
|
Formue Ultimo
|
122.571,24
|
|
122.571,24
|
|
Budget gældende fra
1/7-21 til 30/6-22.
|
|
Indtægter
|
|
Udgifter
|
|
Kontingent
|
27.800,00
|
DSU
|
-16.000,00
|
Tilskud
|
2.500,00
|
Husleje
m.m.
|
-3.948,00
|
Kiosk
|
1.500,00
|
Honorarer
|
-7.800,00
|
Værdipapirafkast
|
2.000,00
|
Forplejning
|
-500,00
|
Sponsorater
|
2.000,00
|
Gebyrer
m.m.
|
-6.000,00
|
Sjællandske
|
5.000,00
|
Præmier
|
-6.000,00
|
Diverse
|
500,00
|
Diverse
|
-500,00
|
Over-/Underskud
|
|
|
552,00
|
Balance
|
41.300,00
|
|
-41.300,00
|
|
|
|
|
|
Bilag 3
"Hermed følger et (foreløbigt) regnskab for perioden 1/5-20 til
30/6-21. Der kan af gode grunde nå at komme lidt justeringer.
I forhold til det
anførte underskud er der et par bemærkninger:
1) Vi mangler stadig
2.770,- i kontingent for forår 2021 per 1. februar.
2) Som følge af den
udvidede regnskabsperiode optræder 5 kvartalsbetalinger til DSU. Der vil
naturligvis dermed kun optræde 3 i det følgende regnskab.
Jeg har søgt mod enhver
tænkelig forenkling af regnskabet, og jeg mener at have tilnærmet mig noget,
som fremstår endda særdeles overskueligt for selv ikke-regnskabskyndige.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1wu-_l0VbS0bZkPxVJg1AVDW291ep95f5pota132kJdU/edit#gid=941867060
Man kan selv snuse rundt
på de forskellige faner i regnearket, men kort fortalt:
Fane 1: Regnskab,
Balance, Budget 21
Fane 2: Udvidet
Regnskab, 1/5-20 til 30/6-21
Fane 3: Kontobevægelser
Fane 1 er en oversigt,
Fane 2 er et mere detaljeret regnskab, og Fane 3 er klubbens kontobevægelser =
Meget detaljeret udpensling af samtlige bevægelser ind og ud af systemet.
Fanen med medlemmer er
desværre ikke helt opdateret endnu, men velkommen til de nye Stor-Mestre!
Jeg har skjult et par
faner i overskuelighedens navn, men spørg endelig: Det HELE er tilgængeligt
inklusive tidligere regnskaber, værdipapirer etc.
Kommentarer og spørgsmål
er mere end velkomne: Tingene skal være i orden!
I fremtiden kunne man
forestille sig et par yderligere forenklinger: Turneringsilmeldinger og præmier
kunne ret beset fjernes fra klubbens regnskab!
Selvfølgelig skal
ratingafgift betales til DSU, men "regnskabsføreren" for hver enkelt
turnering kan blot beregne og indsætte til klubbens konto, som kasseren så
ekspederer videre til DSU.
Sjællandske
skønhedspræmier skal naturligvis også figurere i regnskabet, da der er tale om
sponsorat, men "Bobby Bøllebank's" først tilmelding og senere
præmieudbetaling behøver ikke nødvendigvis påhvile kassereren.
Ligeledes mener jeg
heller ikke, at Bishoppens investeringer i og salg af chokolade, kaffe og øl
behøver at figurere i klubbens regnskab eller værdibeholdning som sådan.
Resten er lige til, og
jeg skal gerne være behjælpelig med instruktioner til klubbens fremtidige
kasserer.
Mvh
Stefan
Holbek
Kasserer, NSK
Referat af
generalforsamling i Næstved
Skakklub 22/5-2017
Til stede var:
Anders Arnkilde, Benny
Ulstrup, Erik Hesselbjerg, Flemming Preuss, Gunnar Mathiesen,
Jens Engelstoft,
Kim Nørgård, Mikkel Strange, Nils Linde Olsen, Per Hansen,
Poul Skovsgaard,
Thomas Christensen og Vartan Simoni.
Dagsorden
1.
Valg
af stemmetæller
2.
Valg
af dirigent
3.
Formandens
beretning
4.
Regnskab
for 2016
5.
Valg
af
bestyrelsesmedlemmer samt suppleanter
6.
Valg
af revisor samt
revisorsuppleant
7.
Valg
af 2 medlemmer
til turneringskomite
8.
Fastsættelse
af
kontingent
9.
Indkomne
forslag
10.
Eventuelt
Ad 1) Flemming og
Gunnar blev valgt
Ad 2) Mikkel blev
valgt og konstaterede at
generalforsamlingen var varslet d. 7/5 og dermed lovligt
indkaldt.
Ad 3) Formandens
beretning blev oplæst. Beretningen er gengivet sidst i
referatet.
Ad 4) Gunnar
uddelte regnskabet. Det er desværre
ikke revideret, da kasserer og revisor ikke har nået at mødes.
Regnskabet til
vedtaget med den klausul, at revisor skal godkende regnskabet
uden ændringer.
Såfremt der er ændringer til regnskabet indkaldes til en
ekstraordinær
generalforsamling for at godkende regnskabet. Det foreløbige
regnskab viser et
underskud på godt 2.000 kr.
Der blev spurgt
ind til støtteforeningens
historie og Poul fortalte at støtteforeningen var grundlagt i
1985 og at
formuen blandt andet var samlet gennem kantinesalg ved de 3
store turneringer i
80'erne.
Ad 5) Fem
medlemmer meldte sig og blev
indvalgt med akklamation. De fem som udgør den nye bestyrelse
er: Anders
Arnkilde, Erik Hesselbjerg, Flemming Preuss, Mikkel Strange og
Thomas
Christensen. Der blev ikke indvalgt suppleanter til
bestyrelsen.
Ad 6) Nils Linde
blev valgt til revisor, mens
Gunnar Mathiesen blev valgt til revisorsuppleant.
Ad 7) Der var
genvalg til Henrik Knudsen og
Dimon Pedersen. Bestyrelsen udpeger det sidste medlem af
turneringskomiteen.
Ad 8) Bestyrelsen
foreslog uændret kontingent,
hvilket blev vedtaget. Den nye bestyrelse blev opfordret til
at sætte sig
grundigt ind i DSUs nye regler for prøvemedlemskab - måske er
det relevant for
os.
Ad 9) Der var
indkommet 3 forslag fra
bestyrelsen. Som lovet blev forslag 3 trukket uden at være til
behandling, da
der inden da var blevet valgt ny bestyrelse.
Forslag 1 blev
efter forslag fra Poul
Skovsgaard rettet til og vedtaget med 12 stemmer mod 0. Den
nye formulering er:
"§
13:"Klubben
administrerer fonden overdraget af den nedlagte Næstved
Skakklubs
Støtteforening til brug for medlemsfremmende
aktiviteter. Planer, ideer og
evaluering for aktiviteterne diskuteres som et punkt på
generalforsamlingen og beløbsstørrelsen
for det kommende års aktiviteter besluttes."
Forslag 2 (Det foreslås
at der af klubbens
formue afsættes kr. 30.000,- til medlemsfremmende
aktiviteter.) blev ligeledes
vedtaget uden stemmer imod. Den afgående bestyrelsen som
stillede forslaget har
lovet at: "Såfremt forslaget vedtages vil klubbens bestyrelse
nedsætte et
aktivitetsudvalg, som får til opgave, i samarbejde med
bestyrelsen, at
planlægge hvilke medlemsfremmende aktiviteter der skal
iværksættes."
Ad 10) Der blev
drøftet mange ideer til
medlemsfremmende aktiviteter. Her er lidt stikord fra
debatten: Spil i byen med
store brikker - resultater i ugeavisen - bruge skakspalten
mere til at
promovere lokale aktiviteter - stormestersimultan - skak i
dagtimerne - nye
lokaler, synlige fra gaden - fokus på synlighed - give nye
folk jævnbyrdig
modstand - lokke mange folk igennem via arrangementer, i håb
om at nogen bliver
hængende.
Derudover blev der
udtrykt ønske om
naturalie-præmier i turneringerne, f.eks. chokolade, vin eller
cigarer.
Der var ønske om
korte, en-dags turneringer.
Der var ønske om
genindførelse af kaffepause,
evt. i formen hurtigskakparti-kaffepause-nyt parti.
Som afrunding
overbragte Jens Engelstoft en
hilsen fra K.A.Olsen og foreslog et trefoldigt leve for
Næstved Skakklub. Det
blev vel modtaget
Mødet sluttede kl.
20.40 i god ro og orden.
Referent: Mikkel
Til
orientering mødtes den nye bestyrelse efterfølgende og
konstituerede sig.
Resultatet blev: Formand Mikkel Strange, næstformand Thomas
Christensen og
kasserer Anders Arnkilde.
"Formandens
beretning
En sæson går
på hæld. Vi hylder årets
vindere og sender gode tanker til årets tabere.
Bestyrelse
Vi fik i maj
måned 2016 valgt en
bestyrelse med Mikkel, Thomas, Gunnar, Bjarne og Kaj. Det så
godt ud. I starten
af skakåret var Thomas så syg, men heldigvis tog Bjarne over
og klarede
turneringsledelsen indtil Thomas var tilbage. Tak for det.
Værre var
det, at vi mistede vores
kaffemand Kaj. En klubmand over alle, evigt munter og fuld af
gode anekdoter.
Kaj måtte efter samråd med konen opgive klubaftenerne, af
frygt for den stejle
trappe til klublokalet. En trist sortie efter mange gode år i
klubben. Desværre
er det det tredje medlem som har forladt klubben med den
begrundelse, siden vi
skiftede lokaler. En mere energisk bestyrelse havde nok
øjeblikkeligt kontaktet
kommunen og forlangt nye lokaler, som var handicap og
senior-venlige. Desværre
har vi ikke fundet kræfter til det, men forhåbentlig får vi i
dag valgt en ny
og handlekraftig bestyrelse, som kan få igangsat den
nødvendige dialog med
kommunen, så vi fremover kan tilbyde klublokaler for alle
medlemmer.
Senere på
året har også Bjarne meddelt,
at han ikke længere står til rådighed for bestyrelsen. Da
Gunnar udover skakken
også er golfmand har resultatet været, at Thomas og jeg i en
periode har været
ene om at tegne bestyrelsen. Det har givet god tid til skak,
så vi har kunne
afgøre Mesterskabet for både 2016 og 2017, men det harmonerer
ikke helt med det
billede jeg har af en veldreven skakklub.
Holdskak
Omkring
holdskakken meldte Nils og Aage
tidligt ind, at de var klar som holdledere. Tak for det.
Førsteholdet har
fungeret fint, udover en ærgerlig svipser med holdopstillingen
mod
Frederiksberg, som kostede en voldsom mængde administrativt
arbejde, for at få
retfærdigheden til at ske bare nogenlunde fyldest. Det
lykkedes heldigvis til
sidst. Der var vist nogen (eller bare én) som havde et horn i
siden på Næstved
Skakklub.
Andetholdet
kom hurtigt til at mangle en
mand, så Aage har været på hårdt arbejde i alle runder, for
blot at samle 8
mand der ville stille op.
Resultatmæssigt
lå førsteholdet længe
med i toppen, mens andetholdet lå i bunden, men i sidste ende
mødtes begge hold
salomonisk på midten med en score omkring 50%.
Fra
førsteholdet vil jeg især fremhæve
Per Hansen, der som ny mand på holdet imponerede med stærke
3½/5. På
andetholdet var især John Hansens 5½/7 imponerende.
Klubturneringer
I klubben har
der i denne sæson været
afholdt 3 koordinerede turneringer:
Næstved
Høst (12 deltagere i 2 grupper)
Grp 1: 1.
Mikkel Strange 5/5
2. Bjarne Haar 3½
Grp 2: 1.
John Hansen 4½/5
2. Gunnar Mathiesen 3/5
Trolde
EMT (14 deltagere i 1 gruppe)
1.Thomas
Christensen 4½/5
2. Mikkel Strange 4/5
3.Bjarne Haar 3½/5
Ratinggruppe
2: 1. John Hansen 3/5 2.-5.
Jens Engelstoft, Gunnar Mathiesen,
Aage Hansen og Richard Roos 2½/5
KM
2017 (10 deltagere i 2 grupper)
Gruppe 1: 1.
Mikkel Strange 2½ 2.Thomas
Christensen 1½
Gruppe 2: 1.
Jens Engelstoft 3½/5 2.-4.
Vartan Simoni, Richard Roos og
Erik Hesselbjerg 3/5
Derudover er
der blevet afholdt den
længe ventede omkamp om KM 2016 mellem Thomas Christensen og
Mikkel Strange. Omkampen
blev spillet som hurtigskak-match over højst 4 partier, og her
vandt Mikkel med
2½-½, så sidste parti ikke behøvede at blive spillet.
Udover
holdskak og koordinerede
turneringer har der været KM i lynskak, hvor Thomas
Christensen så vidt jeg
husker var i særklasse.
Julefrokost
Så har der
været holdt julefrokost. 13
mand og en kvinde mødte op til et mægtigt gilde, igen flot
arrangeret af Anders
og Anette.
Pokalturnering
Kvalifikation:
Næstved seedet nr. 3 og
sluttede også som nummer 3 med 13½/20, efter de 2 deltagende
Køge-hold. Der
manglede ½ point i at holdet snuppede andenpladsen. Dermed
bliver der for
første gang i mange år ikke deltagelse af Næstved Skakklub i
Pokalfinalen i
pinsen.
Øvrige
aktiviteter
Udover de
nævnte aktiviteter har Thomas
afholdt træning for fremmødte adskillige mandage og der er
planlagt Skak på Landsby-pub
ben lørdag den
10.
juni."
Referat af generalforsamlingen 2015:
Dagsorden for generalforsamling i Næstved Skakklub mandag 4. maj 2015, kl.
19.30
Generalforsamlingen blev startet med en kort velkomst af formand Anders Arnkilde.
Herefter gik man til de forskellige punkter.
Punkt 1. og 2: Valg af dirigent og stemmetæller.
Peter Wang blev tilbudt – og modtog – hvervet som dirigent. Ligeledes modtog Ib Nielsen hvervet
som stemmetæller.
Sammenfattende: Peter Wang; dirigent og Ib Nielsen: stemmetæller.
Punkt 3: Formandens beretning
Formanden Anders Arnkilde fremlagde sin beretning om årets gang (Se bilag.). Beretningen blev
efterfølgende godkendt.
Sammenfattende: Formandens beretning godkendt.
Punkt 4: Regnskab:
Kasser Gunnar Mathiasen fremlagde et afstemt regnskab samt et budget for det kommende år.
Revisionen er lavet i samarbejde og kontrolleret af Bjarne Haar.
Regnskabet blev af forsamlingen, overvejende, modtaget positivt og godkendt.
Sammenfattende: Regnskabet godkendt.
Punkt 5. Flytning til nye lokaler
- Anskaffelse af nye borde
- Det praktiske vedr. flytning
Generalforsamlingen besigtigede indledningsvis de nye lokaler. Der var dog ikke opbakning til den
nuværende flytningsplan som bestyrelsen og Næstved Kommune havde fremlagt. Navligt
lokalernes størrelse og mulighederne for, at leje sig ind i nabolokalerne ansås for utilstrækkelige.
Der blev derfor nedsat et særligt udvalg med henblik på genforhandling af aftalen. Udvalget består
af Thomas Christensen, Nils Linde Olsen og Flemming Preuss.
Bestyrelsen deltager ikke i udvalget, men bliver løbende orientere.
Sammenfattende:
1. Ny aftale med kommunen ang. flytning til nye lokaler.
2. Nye borde: ikke afklaret.
3. Praktiske ang. flytning ikke afklaret.
Seneste1: Flytning op startes lørdag den 23. maj kl.11 i samarbejde med Backgammonklubben.
Punkt 6. Behandling af indkomne forslag.
Hvis man ser bort fra nedsættelsen til, ’Udvalget til genforhandling af flytningsaftalen’. Så var der
ingen indkomne forslag.
Sammenfattende: Ingen forslag.
Punkt 7. Fastsættelse af kontingent.
Bestyrelsen anbefalede et uændret kontingent, hvilket forsamlingen tilsluttede sig og vedtog dette.
Sammenfattende: Uændret kontingent.
Punkt 8. Valg af 5 bestyrelsesmedlemmer og 2 suppleanter.
Næstformand Kaj Kristensen, Thomas Christens og John Hansen udtrådte alle af bestyrelsen.
Anders Arnkilde ønskede ligeledes at fratræde som formand, men ville dog gerne forsætte i
bestyrelsen.
Det lykkedes dog ikke at formå forsamlingen til, at få valgt nye medlemmer til bestyrelsen.
Et forretningsudvalg, bestående af fungerende formand Anders Arnkilde og Kasser Gunnar
Mathiasen, forsætter dog som klubbens bestyrelse.
Udvalget blev herefter pålagt, at indkalde til en ekstraordinær generalforsamling, ved først givne
lejlighed.
1 Punktet ’Seneste’ er udtryk for, at et emne er behandlet efter generalforsamlingen.
Seneste: Aage Hansen og Rene Skree Jensen har tilbudt sig som suppleanter til bestyrelsen.
Sammenfattende: Der mangler derfor stadig tre personer til bestyrelsen.
Punkt 9. Valg af revisor og revisorsuppleant.
Bjarne Haar meldte sig som revisor.
Seneste: Henrik Knudsen har sagt ja til hvervet som revisorsuppleant.
Sammenfattende: Posterne til revisor og revisorsuppleant er derfor udfyldt.
Punkt 10. Valg af 2 medlemmer og 1 suppleant til turneringskomité.
Nils Linde Olsen sagde ja, til at fortsætte som suppleant til turneringskomiteen.
Sammenfattende: Der mangler altså stadig et medlem til turneringskomiteen.
Seneste: Henrik Knudsen har sagt ja til at forsætte i turneringskomiteen.
Punkt 11. Eventuelt.
Sammenfattende: intet under eventuelt.
Af: John Hansen og Anders Arnkilde 18-05-2015
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
HEREFTER FØLGER FORMANDENS BERETNING FOR SÆSONEN 2014-2015:
Formandens beretning 03-05-2015
Indledning
Kære alle medlemmer i Næstved Skakklub; tak fordi i mødte op og velkommen til generalforsamlingen i
klubbens 112. sæson.
Jeg skal kort gøre rede for, det år der er gået. De sportslige resultater – glæderne og sorgerne i den
anledning.
Men ikke mindst, den krise som vores elskede klub lider under. En krise som delvist er selvforskyldt og men
også, for en del, er trukket ned over hovedet af os, af den udvikling som samfundet nu engang gennemgår.
Årets gang
Bestyrelsens arbejdsvilkår
Den bestyrelse der valgtes til generalforsamlingen i 2014, var på mange måder ikke heldigt stillet.
Ikke mindst var den en resultat af, at den forrige bestyrelse, for en stor del, valgte at trække sig. Og ikke
mindst var bestyrelsen opbygget af tå krummende kompromiser. Således at folk måtte presses til at lade sig
vælge som supplerende suppleanter. Som herefter blev suppleanter, for til sidst at blive
bestyrelsesmedlemmer.
Den nye formand, nemlig mig, blev til på; ”det forhåndenværendes søms princip”.
Jeg fik valget mellem, at blive kasser eller formand. Og da jeg ikke havde den helt store forstand på
økonomi, ud over noget som jeg betegner ’sokkemetoden’. Ja! Så tog jeg med nogen bæven mod tilbuddet
om at blive formand.
Som kasser blev Gunnar Mathiasen valgt. Denne mand er guld værd for klubben. Og jeg mener i
bogstaveligt forstand guld. Mange unødvendige udgifter har han sparet klubben for.
Smerteligt bevidste om vore manglende evner gik den nye bestyrelse – bestående af Kaj, John, Thomas,
Gunnar og mig i lag med, at organisere klubbens dagligdag efter bedste evne.
Jeg skal for øvrigt hilse og sig, at Ctrl + C på computeren er et redskab, til at overkomme de større
arbejdsbyrder.
Derud over skulle klubbens hensygne hjemmeside have et pift. Kommunikation til (og fra) medlemmer og
omverden, skulle være det nye ’sort’ på vejen frem mod en mere dynamisk klub med et ben i det nye
årtusinde. Klubben skulle ikke bare begrænses af klubbens lokaler, men skulle være grænseløs via
cyberspace.
Men inertien i uløste konflikters sårede følelser og klubmedlemmernes – jeg er næsten ked af at sige de –
og klubmedlemmernes magelighed, har været ’det’ som de gode tanker strandede på.
Sportslige resultater
Klubturneringerne
Fra 25 august til 24 november 2014 blev Næstved Efterårs EMT – en 9 runders turnering - afholdt.
Turneringen blev i gruppe 1 vundet af: 1. IM Mikkel Antonsen med 8½, 2. FM Mikkel Strange med 7 og
Nils Linde Olsen med 5½.
I gruppe 2. vandt Jan Robert Ambirk (Vordingborg) Aage Hansen 1-2. med 6½ point på 3. Richard Ross
(Kalundborg) med 6 point.
Fra 19 januar til 30 marts 2015 blev Næstved Forårs EMT – en 7 runders turnering afholdt.
I Gruppe 1. dukkede Rene Skree Jensen op, efter flere års pause, og vandt sammen med Thomas
Christens, med hver 5½ point og på 3 og 4. pladsen FM Mikkel Strange og Bjarne Haar.
I Gruppe 2. satte John Hansen sig på skabet med 5½ foran Wojchiech Pawlov(Køge) og Richard Ross
(Sorø) med hver 5 point.
By mesterskabet
Bymester:
Mikkel Strange, 7 point!
2-3. Bjarne Haar, Thomas Christensen 6 p.
Holdturneringen
Holdturneringen fik et, med Næstved-øjne, ret ubehageligt resultat. Mens 1. holdet gjorde det godt og
cementerede deres placering i 1. division. Så blev 2. holdet rent ud sagt udraderet fra mesterrækken. Det
bedste resultat var en uafgjort mach mod Slagelse. To gange måtte holdet lide den tort at få et 8 – 0
nederlag med hjem i kufferten.
Holdet var heller ikke videre heldigt stedt, da det fra starten var blot var forsynet med 7 faste spillere.
Holdlederen John Hansen stod derfor for den utaknemmelige opgave, at skulle finde en spiller til hver
kamp. Horribelt blev denne opgave, da nogle spillere mente, at det var holdlederens opgave selv at finde
ud af, at de ikke kunne spille.
En succes må der dog nævnes for Mesterrækken. Næstved Skakklub stod for afslutningen gruppen. De nye
lokaler blev sammen lejede lokaler brugt. Og arrangementet blev over alt forventning.
Næstveds Mesterrækkehold blev altså, med andre ord, sendt ud af rækken på den smukkest mulige måde.
Hyggeskak
Til gengæld har Næstvedfolkene lært af det gamle mundheld, at hvad udad tabes må ind
ad vindes.
Små skakarrangementer med forskellige præmier og analyseaftner ser ud til at kunne blive
et godt krydderi på klublivet.
Medlemstal
En god nyhed er, at medlemstallet i vores gamle klub ser ud til at have stabiliseret sig. Foreløbigt på 41
medlemmer.
Fremtiden for Næstved Skakklub
Jeg har en knugende fornemmelse, af at klubbens fremtid ikke længere er så åben, som den har været.
Mange konflikter skal lægges på hylden hvis Næstved Skakklub skal blive andet end en parentes i det nye
årtusinde.
Nye lokaler
En hurdle vi kunne havde været foruden, er; at vi skal flytte til nye – og mindre – lokaler. Flytningen er ikke
en forhandling mellem ligeværdige parter. Men der i mod en beslutning, som er trukket ned over hovedet
på klubben.
Man kan hoppe og springe. Man kan kalde det urimeligt. Men beslutningen er taget; vi skal flytte – og det
her til sommer.
Hvordan vi flytter?! Det skal vi gennemdrøfte her til generalforsamlingen.
Ny formand
Vi skal også drøfte en ny formand.
En formand skal, efter min mening, besidde visse egenskaber, for at være en god formand.
En formand skal bl.a. kunne vise format og så, at sige svæve over vandene.
Jeg ejer ikke dette format. Og ikke mindst har jeg ikke den tålmodighed og rummelighed over for folk, som
kræves.
Tillidskrise
Jeg har oplevet folk sige en ting til mig og derefter handle og sige noget andet. Her kommer min
tålmodighed og rummelighed til kort.
Det forløsende ord i denne sammenhæng er; fortrolighed.
Og har jeg ikke folks fortrolighed. Så kan jeg heller ikke være formand for dem. Og dermed basta!
En ny start for Næstved Skakklub
Derfor beder jeg om, at Næstved Skakklub kan få en ny start. Dette kræver, at der er nogen der vil stille op
til bestyrelsen.
Dette kræver, at alt malice gemmes væk og at vi går ind i processen med åbent sind.
Mine Herrer! Må jeg som formand bede om ’Ja-Hatten’ og en god debat.
Anders Arnkilde d. 04-05-2015
Generalforsamling 6. maj 2013
Generalforsamlingen foregik i det store hele i god ro og orden.
Generalforsamlingen foregik i det store hele i god ro og orden.
Generalforsamlingen 7. maj 2012
Læs referatet ved at klikke
her.
Indkaldelsen så således ud:
Generalforsamling
Mandag d. 7. maj kl. 19.30 i Klubbens lokaler
med følgende
Dagsorden:
1.
Valg af stemmetællere.
2.
Valg af dirigent.
3.
Formandens beretning.
4.
Regnskabsaflæggelse.
5.
Behandling af indkomne forslag.
6.
Fastsættelse af kontingent.
a.
Bestyrelsen foreslår uændret kontingent.
7.
Valg af 5 bestyrelsesmedlemmer og 2 suppleanter.
a.
Bo Munksgaard, Bjarne Haar, John Hansen og Peter Wang er villige til genvalg.
b.
Steinar Frederiksen ønsker ikke genvalg
8.
Valg af revisor og revisorsuppleant.
9.
Valg af 2 medlemmer og 1 suppleant til turneringskomité.
10.
Eventuelt.
Bestyrelsen
Generalforsamlingen 16. april 2011
Generalforsamling den 16. april 2011
1.
Valg af dirigent.
Steinar Frederiksen. Generalforsamlingen er varslet i god tid, dvs. 14 dage forinden.
2.
Formandens beretning, ved Nils Linde
Olsen.
Endnu et år er gået, og jeg har i mine seneste formandsberetninger sagt, at det går godt i Næstved Skakklub. Det ville jeg også meget gerne kunne sige i år, men det vil nok ikke være helt i overensstemmelse med
sandheden i år, for vi har haft og har stadig en række udfordringer.
Den medlemstilbagegang, som man i en del år har oplevet på landsplan og dermed også i en række af vore naboklubber, er nu også kommet til
Næstved.
Der er mange gode og individuelle forklaringer på, at medlemmer er holdt op, men det er alligevel ærgerligt, for Næstved Skakklub har rigtigt mange
gode ting at byde på.
Som eksempler kan jeg nævne Ole Knudsen, der blev skilt og flyttede til
Jylland, hvilket kostede det gode initiativ, der var søsat på juniorområdet.
Dimon
er begyndt at spille bridge, hvorved klubben har mistet en af de store organisatoriske talenter, om end Dimon stadig vil spille på
divisionsholdet.
Brian Schyberg er også blevet skilt og har meldt sig ud af klubben, idet
han flytter til Hillerød på et tidspunkt.
Herudover er der en række medlemmer, hvor job, studier og familieliv
fylder så meget, at det kniber med tid til skakken.
Jeg kan nævne folk som Kim Nørrgaard, Henrik Knudsen, Anders Arnkilde, Peder Lehman, Mogens Nielsen, Morten Schønberg og Mads
Tudvad, og jeg kunne nævne flere.
Den manglende tid kendetegner også personerne i den nuværende
bestyrelse, hvilket jeg skal komme tilbage til.
I en skakklub, og det gælder alle skakklubber, vil jeg påstå med stor
selvsikkerhed, er der en i mellem sager af personlig karakter.
Vi har i Næstved Skakklub haft en særlig sag igennem halvandet år, som også har kostet kræfter mange steder. Jeg skal ikke komme nærmere ind på omstændighederne i sagen, idet den ikke er afsluttet endnu, men mange af de tilstedeværende vil være bekendt med den. Jeg har valgt at nævne den i formandens beretning, selvom det ikke er et sted, vi normalt ”lufter” personsager, men denne sag har haft et omfang, så klublivet har været påvirket. Jeg ser virkelig frem til, at sagen bliver afsluttet, og alle parter
kan komme videre.
Vi har igennem nogle år haft over 40 deltagere i vores klubturnering både efterår og forår. Det har vi ikke haft de sidste par år, og i år blev det kun til 24 spillere i forårsturneringen, hvilket afspejler føromtalte
medlemstilbagegang på tydelig vis.
Det er ærgerligt, for de mange spillere giver også det gode klubliv, som er
og bliver vores vigtigste aktiv i Næstved Skakklub.
Men vi er stadig en stor klub, og vi er hovedkredsens stærkeste klub med en meget stærk klubturnering.
Vi er i Næstved skakklub ca. 45 medlemmer, hvilket er som nævnt en
tilbagegang i forhold til de senere år.
Vi har flotte lokaler, mange skaktilbud, en nogenlunde aktiv hjemmeside, en skakspalte og en klumme i avisen og et elektronisk klubblad af exceptionel klasse, når redaktøren alias Flemming Preuss ellers har
overskud til at lave det.
På formidlings- og pressesiden har Flemming som altid stået for god
omtale af klubbens bedrifter.
I Pokalturneringen nåede vi vores bedste resultat nogensinde med en meget flot 6. plads. Mikkel Antonsen lavede 5,5 af 6 på det hårde
førstebræt.
Næstved førsommer-EMT blev vundet af Dimon Pedersen med 4/5. Gruppe 2 vandtes af Bo
Munksgaard.
Den åbne byturnering blev vundet af Thomas Flindt efter omkamp i lyn mod Bjarne Haar.
Mikkel Antonsen opnåede den fornemme ære at blive udtaget til OL-holdet, der spillede olympiade i Sibirien. Holdet nåede opnåede faktisk sin bedste placering i mange år, om end onde tunger vil påstå, at modstanden heller ikke var den bedste. Mikkel spillede et fint OL og viste, at han
hører til blandt landets bedste.
Flemming Preuss har i årets løb deltaget i flere senior-arrangementer i ind- og udland. Skakligt har det vist ikke været helt sprudlende, men socialt
har det været rigtigt godt.
Efterårsturneringen, SPAR Lolland Open, blev vundet af Brian Jørgensen
med 8/9 foran undertegnede og Brian Schyberg med hver 7 points.
Lynturneringeningen
blev vundet af Brian
Jørgensen.
Divisionsholdet var i nedrykningsfare undervejs men fik lige klaret
skærene med et par gode resultater til sidst, men vi måtte tage til takke med en beskeden 6. plads.
Fremhæves skal Mikkels
fremragende score på førstebræt med 6½/7 svarende til en præstationsrating på 2722. Helt vildt flot!
Andetholdet
blev også nr. 6 efter at have tabt 7½-½ i sidste runde til Skovbo. K. A. Olsen på 87 klarede
det halve point!
Årsagen til andetholdets
pauvre resultat skyldes bl. a., at førsteholdets spillersituation har været ustabil, hvilket selvsagt forplantede sig til andetholdet.
Klubmester i år blev Brian Jørgensen med 7 af 9 points.
Forårsturneringen blev dog vundet af Mikkel Strange med 8/9.
Afslutningsvist skal jeg konkludere, at bestyrelsen er slidt, og der skal nye kræfter til. Faktisk ønsker hele bestyrelsen at stoppe, så vi må se, om disse nye kræfter er til stede.
Sidste punkt i beretningen var overrækkelse af en stk. Gammel Dansk til Kaj, som bestyrer af Bishoppen.
Beretningen blev
enstemmigt vedtaget.
3.
Regnskab. Bjarne Haar gennemgik regnskabet, som dog ikke var helt færdigt, idet regnskabsåret går frem til 1. maj. Regnskabet blev betinget godkendt, hvilket betyder, at regnskabet er godkendt, dersom der ikke
sker væsentlige ændringer på posterne de kommende uger frem til 1. maj.
4.
Behandling af indkomne forslag.
Der var ikke kommet nogle forslag ind. Dog havde formanden annonceret et par punkter til diskussion under eventuelt.
5.
Fastsættelse af kontingent.
Bestyrelsen havde foreslået uændret kontingent, hvilket blev vedtaget.
6.
Valg af bestyrelse og bestyrelsessuppleanter
Dimon
Pedersen, Flemming Preuss og Nils Linde Olsen ønskede at træde
ud af bestyrelsen. I stedet valgtes Steen Bjørn, Peter Pedersen og Steinar Frederiksen. John Hansen valgtes som førstesuppleant og Peter Wang som andensuppleant.
7.
Valg af Revisor og revisorsuppleant.
Poul Skovsgaard modtog genvalg som revisorsuppleant, og Henrik Knudsen blev genvalgt som revisorsuppleant in absentia.
8.
Valg af 2 medlemmer og 1 suppleant til turneringskomité.
Turneringskomiteen genvalgtes, så den består af Henrik Knudsen, Dimon Pedersen og Flemming Preuss (valgt af bestyrelsen). Steinar Frederiksen er suppleant.
9.
Eventuelt. Formanden fremlagde forskellige punkter, som bl. a. skulle drøftes på det kommende delegeretmøde i 2. hovedkreds, for at få
generalforsamlingens indstilling.
Det første punkt vedrørte dog spørgsmålet om, hvorvidt kampe i divisionsturneringen skulle afgøres på brætpoints eller matchpoints. Efter en længere diskussion viste det sig, at der var flertal for matchpoints, hvilket formanden fik mandat til at meddele til DSU, hvilket skete senere samme aften. Dog var der flertal for brætpoints, da afstemningen var
færdig i DSU.
Næste punkt vedrørte betænkningstid i A-rækken. Efter en længere diskussion enedes man om at udstyre formanden med det mandat at arbejde for en samlet betænkningstid på 2 timer men med tidskontrol. Eventuelt den mulighed, som Bjarne vidste, man praktiserede i 1. hovedkreds, med halvanden time til 32 træk og en halv time til resten. Dette sidste forslag blev faktisk efterfølgende vedtaget på delegeretmødet.
Næste punkt vedrørte oprykningsregler i B-rækken, hvor ønsket var at justere oprykningsreglerne, så der blev taget hensyn til, at rækkerne kan indeholde et forskelligt antal hold. Formanden skulle stemme ja hertil,
hvilket skete, og forslaget blev vedtaget.
Næste punkt vedrørte turneringsledelsen i hovedkredsens holdturnering, hvor man ønskede at præcisere, at bestyrelsen træffer afgørelse i de sager, hvor TL måtte være inhabil.
Også
dette
forslag
blev
vedtaget
på
delegeretmødet.
Næste punkt vedrørte regler for fastsættelse af ny spilledato i tilfælde af vejrlig. Formanden fik mandat til at stemme herfor. Det viste sig dog på delegeretmødet, at den endelige formulering skulle finpudses for at imødegå forskellige situationer, hvilket bestyrelsen i hovedkredsen fik
mandat til af delegeretmødet.
Næste punkt vedrørte ændring af styrkeliste. Formanden fik mandat til stemme for, at styrkelisten kan ændres efter jul (midtvejs), især for at give nye spillere mulighed for at komme på hold. På delegeretmødet var der livlig debat om dette punkt. Men Næstved Skakklubs holdning vandt gehør, og debatten endte med, at bestyrelsen i hovedkredsen præciserer den nuværende regel, så nye spillere kan komme på hold, og eksisterende spillere fortsat kan spille. Dog bliver det ikke muligt at ændre rækkefølge på allerede tilmeldte spillere, idet dette har vist sig problematisk for turneringsledelsen at administrere i praksis.
Der var enighed om på delegeretmødet at respektere dette.
Sidste punkt vedrørte muligheden for at spille med i to hovedkredses holdturneringer på samme tid, hvilket der var bred enighed i klubben om at støtte. Men også dette punkt gav livlig debat på delegeretmødet, bl. a. på grund af hensynet til divisionsturneringen. Delegeretmødet gav bestyrelsen mandat til at formulere en regel, så det bliver muligt at spille med i to holdturneringer, uden det giver problemer for
divisionsturneringen.
Afslutningsvist havde formanden et par forslag til at fremme det sociale liv i klubben, henholdsvist at købe et TV til at kombinere fodbold og skak og afholde træningsseancer for hele klubben med overnatning på et egnet
sted.
Der var ikke stemning for fodboldideen, idet flertallet tilkendegav, at man kom i klubben for at spille skak og ikke andet. Til gengæld var der positiv interesse for træningsideen, og formanden tilbød at tage initiativ til at finde en dato
hertil.
Peter Wang tilbød også at lægge hus og have til et privat skakarrangement, hvilket der også var god stemning for.
Generalforsamlingen blev afsluttet med præmieoverrækkelse for klubturneringen. Klubmester blev Brian Jørgensen med 7/9 foran Nils Linde Olsen. Turneringen blev dog vundet af Mikkel Strange, Furesø, med 8/9. De 3 bedst placerede i gruppe 2 blev: 1. John Hansen 8/9, 2. Henrik Lund 8/9 og Bo Munksgaard
6½/9.
Referent: Nils Linde Olsen
Generalforsamlingen den 4. maj 2009
Referenten i glas - Dimon Pedersen
Referenten i glas - Dimon Pedersen
|
|
 |
|
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig!
Det er nemt, og du kan prøve det gratis
ANNONCE
|